BosseBus

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Johanna - 14 mars 2013 19:58

Skyndade mig hem från jobbet för att hinna till inträdesprovet. Det var inte längre -12 grader utan BARA -6 grader... Bosse kommer aldrig lägga sig ner tänkte jag för mig själv. Hämtade Bosse hos dagmatte. Hann byta om och ta på mig överdragsbyxor och varma kläder, ta ut belöningskorven från frysen, slänga i mig en banan och plocka på mig kampleksak och lydnadskopplet - ut till bilen fort så att Bosse hinner kissa. Allt detta hinner jag med och ber sen bara tyst för mig själv att Bosse inte ska stöka till det, att korven ska vara mer intressant än de andra hundarna. Det är just andra hundar som hans största problem är. Han vill så gärna hälsa och leka. Han är för nyfiken. Står det mellan en hund och mig så vinner hunden - fan! Måste jobba på det.

Vi kom i alla fall i tid, jag hann kissa Bosse innan jag lämnade honom i bilen en stund för samtal inomhus. Vi visade upp vaccinationsintyg, registreringsbevis och så kollades Bosses chipp. Ordning och reda. Det var sju ekipage som hade anmält sig till kursen, fem av dem skulle göra inträdesprovet ikväll, två av oss kom. Tråkigt men samtidigt bra om vi blir en liten grupp.

Bosse var först ut. Kanon tyckte jag när jag förstod att provet var utan störning av andra hundar. Bosse tyckte annorlunda. Bara lukten av att många hundar samlats på denna plats var tillräckligt för att få honom ofokuserad, jäkla mongohund tänkte jag!   

Så värst följsam var han inte... "Nära"... "vaddå, har du sagt det förr matte?" "Det tror jag inte... här luktar det tjej". Men han kom efter lite trixande i alla fall. Sitt, Ligg och platsläggning gick kanon! Det här är Bosse duktig på (i alla fall utan störning och i kortare stunder).   Sen var det "nej" som skulle kollas... med mat som han skulle passera utan att ta. Nu förbannade jag mig själv över att jag snålat med hans mat imorse... han var skithungrig!!! Men det gick okej... bara okej... men godkänt.

Så söndag 31 mars påbörjas lydnadskurs 1 för mig och Bosse på Roslagens Brukshundsklubb! Det ska bli spännande att lära känna klubben och prova på något nytt.

Den andra hunden som var på plats var en Riesenschnauzer (stavas det så?) som så klart redan nu var en stjärna! Vilken följsamhet! Men inte perfekt den heller blev jag glad att upptäcka... ett hoppande godismonster! Som Bosse då.


 

En trött Bosse efter dagens och kvällens eskapader... en trött hund är en lycklig hund!

Av Johanna - 14 mars 2013 13:02

Ikväll ska jag och Bosse till Roslagens Brukshundsklubb för att utföra ett inträdesprov inför lydnadskurs 1. Jag fick reda på detta någon dag innan vi åkte till England så jag har inte hunnit förbereda oss alls. OM man klarar av provet så kanske man får en plats på kursen beroende på platstillgång. Det kostar i alla fall inget att testa.

Bosse är just nu lite döv så de basic saker hunden ska klara av kan bli en utmaning. Dessutom är det kallt och snö på backen vilket gör att han inte så gärna vill ligga eller sitta just nu.

Det hunden ska klara av är: Sitt, Ligg, stanna kvar, komma på inkallning, samarbeta och veta vad "nej" är. Allt detta KAN Bosse, men frågan är hur mycket han är intresserad av att visa det med andra hundar i närheten samt snön och kylan idag (-12 grader)? Ja, ja... det kan ju inte mer än att gå åt helvete... och inte behöver jag någon skämskudde... de övriga ekipagen kommer ju bara tycka att det var modigt av mig att komma dit med en staffe. Eller?   


Uppdaterar resultatet ikväll! Wish me luck!

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards