BosseBus

Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

House rules - kurs

Av Johanna - 23 mars 2013 16:29

Idag hade jag lovar lillskruttan (alltså dottern) att åka till Täby Centrum och köra en tjejdag med allt vad det innebär. Man köper lite kläder, kanske lite smink och fikar. Men först skulle Bosse och jag köra första kurstillfället med Mari på Hundskolan i Roslagen. Kör ett 5-klippskort hos dem för att försöka träna in lite vardagslydnad som brister. Det är egentligen inte många saker som brister utan bara en... men en stor och väsentlig. Bosse har svårt att acceptera att det är jag som bestämmer åt vilket håll vi går, när han får hälsa och inte och be om lov. Detta resulterar i en del koppeldrag, ännu mer drag mot hundar och nya människor när vi möter dem på promenad samt bara allmänt trånga örongångar. Så om jag någonsin ska kunna stå på en lydnadsplan med Bosse utan att han drar iväg till andra ekipage så måste detta liksom sitta.

Idag fick jag börja väldigt basic. Det var bara momentet att ta ut hunder ur bilen utan att han for iväg åt nåt håll väl ute ur bilen samt gå en kort promenad. Allt detta i koppel. Tricket var att jag hela tiden skulle vara knäpptyst! Första försöket gick inte alls utan jag fick ta tag i han flera gånger samt fysiskt lyfta in honom i bilen då han inte godtog min utsträckta arm som vägledning. MEN jag var tyst hela tiden! På andra försöket gick det kanon!   På tredje försöket tog vi tom en kort promenad på ca 20 meter innan han skulle in i bilen igen och det gick ju bra! Jag har aldrig haft så fin kontakt med honom som idag när jag bara var helt TYST! Det hela gick ut på att vara tyst och med sitt kroppsspråk och sin energi tala om vad man ville. Tillrättavisning genom att fysiskt leda tillbaka Bosse i nackskinnet och smeka honom sakta sakta över ryggen när han är hos mig. När han var lugn sekunden efter fortsatte vi direkt i tysthet. Han fattade snabbt!

Så vår läxa till nästa gång är just koppelgående och bara vara tyst. Samt lägga upp de regler (House rules) som ska gälla hemma hos oss. Mari hade fyra regler som jag själv tyckte räckte, man ska inte ha för många.


  1. Veta vad "NEJ" betyder och respektera detta
  2. Inte knuffas, trängas eller HOPPA upp mot gäster
  3. Inte dra i kopplet
  4. Inte ta några saker eller mat utan lov

Fyra väldigt enkla och självklara regler som ska gälla i vardagen. Vad man sen lägger till på kurser är något annat. Vi skulle ju som sagt börja vid enkla moment, som när Bosse hoppar ur bilen, sen på promenader osv. Problemet är bara att jag inte vet hur jag gör vid hundmöten, det blir för svårt än så länge för Bosse. Som nu på eftermiddan så mötte vi en collie i en gångtunnel så jag kunde heller inte ta en annan väg eller ta ut avståndet som brukar räcka. Så jag provade att sätta Bosse ner - helt fel. Detta resulterade bara i att Bosse kände sig trängd då collien höjde svansen och stirrade på Bosse som en tok samt drog åt vårat håll när de skulle passera. Så Bosse morrade till ordentligt. Skit tänkte jag, nu blev det ju fel... och tanten med collien tyckte jag hade en agressiv hund och jag fick till en konflikt med Bosse då jag tillrättavisade honom. Efterklok kan man ju vara. Jag borde istället ha vänt om och gått tillbaka så att de fått mer plats att passera eller bara sonika kortat ner Bosses koppel och bara gått förbi dem och låtsats att Bosse var en dramatenväska som jag bara skulle transportera från punkt A till B. Gör om gör rätt!


Nu är Bosse jättetrött. Jag med efter en dag i Täby Centrum, puh!


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 16 juli 2017 19:32


Bosse finns inte hos oss mer. Det gör ont. Jag har ett hål i mitt bröst och gråten verkar aldrig sluta, tårarna är oändliga. Vi sörjer dig! Många frågar vad som hände och jag berättar här kortfattat. Det är en historia som är allt för vanlig men fö...

Av Johanna - 11 december 2016 18:37


Bosse har aldrig tidigare uppskattat nederbörd, varken i form av regn eller snö. Men idag busade han verkligen i snön. Det var i och för sig bara nollgradigt och lagom med snöfall. För övrigt har han blivit riktigt dåligt aktiverad på senaste tiden...

Av Johanna - 25 september 2016 09:40


Idag är ingen vanlig dag för idag är det Bosses födelsedag! Hurra hurra hurra! 5 år idag och det firar vi med att heja på lillmatte när hon spelar fotbollsmatch och en extra god middag ikväll med favoritingredienser som ägg och banan! Vi äl...

Av Johanna - 21 september 2016 12:44


I måndags när Bosse hade sitt anfall skulle jag ha tränat egentligen. Men så klart ville man bara hem till sin gulle. Men igår kväll tog vi tillsammans en löprunda istället. Så värt! Skön löpning och kul att kunna göra det ihop!   Idag hade vi ...

Av Johanna - 19 september 2016 20:32


Idag hände det som jag varit orolig för sen min sambo berättade om det konstiga anfall Bosse hade för ca ett år sen då jag låg på sjukhuset för min blindtarmsoperation... ännu ett anfall! Förra året, runt september, låg jag på sjukhuset då jag haft...

Vad är det för blogg?


Om livet med en staffe. Här kommer jag berätta om alla våra äventyr med familj och hund och alla de aktiviteter som Bosse och jag är med om. Bosse är en Staffordshire Bullterrier som bor tillsammans med mig, min sambo och våra barn i Norrtälje.

Senaste inläggen

Kategorier

Lämna ett tassavtryck!

Något på hjärtat?

3 besvarade frågor

Vad letar du efter?

Arkivet

Datum och sånt

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sidor Bosse gillar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards